Το παράδειγμα του Blade Runner μας κάνει να φοβόμαστε ότι βιαστήκαμε να τα «θάψουμε».
Η κριτική και η αποδοχή ενός φιλμ είναι δύο έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, όχι όμως και πάντα, όπως έχει δείξει η ιστορία. Αυτή τη στιγμή, ζούμε σε ημέρες Joker: Folie à Deux, του σίκουελ της τεράστιας επιτυχίας του Todd Phillips αλλά και του κύκνειου άσματος του Francis Ford Coppola, με τίτλο Megapolis το οποίο σύντομα αναμένεται στις κινηματογραφικές αίθουσες.
Δύο πρότζεκτ που καθένα έχει τα δικά του ατού για να αναγκάσουν το κοινό να τα παρακολουθήσει, αμφότερα με ένα τεράστιο κοινό: Τις κακές κριτικές, σε τέτοιο βαθμό που μπορούν να σε αναγκάσουν να μην μπεις καν στον κόπο να σκεφτείς να τα παρακολουθήσεις.
Εμείς είδαμε το Joker: Folie à Deux και δεν μας άρεσε καθόλου.
Και ενώ για το σίκουελ του Joker έχουμε μία γνώμη, για το πρότζεκτ του Coppola μπορούμε να βασιζόμαστε μονάχα στις κριτικές όσων είδαν το Megapolis στις Κάννες, με χαρακτηρισμούς όπως «χαοτικό», «βδέλυγμα» ακόμα και «αηδία» να το συνοδεύουν και να μην δημιουργούν και την καλύτερη εικόνα.
Μάλιστα, ο κριτικός των Times έγραψε για το πρότζεκτ που δούλευε τόσα χρόνια ο δημιουργός του The Godfather, πως είναι «138 άχρηστα λεπτά κακοσχεδιασμένων θεμάτων, μισοτελειωμένων σκηνών, ενοχλητικά κακόηχων ερμηνειών, ασυνάρτητων διαλόγων, κακάσχημου φιλμ, όλα φαινομενικά σε αναζήτηση ενός story που δεν υπάρχει». Βαριά λόγια.
5 ταινίες που θα κάνουν ενδιαφέρον το φθινόπωρό μας
Για όποιον δεν γνωρίζει, το Megapolis είναι μια ταινία φαντασίας και εστιάζει σε μια Νέα Υόρκη που θυμίζει πλέον ερείπιο, με το άλλοτε κέντρο του κόσμου να έχει υποστεί ολοκληρωτική καταστροφή. Υπάρχει όμως ένας μεγάλος αρχιτέκτονας που φιλοδοξεί να την ξαναχτίσει. Όχι, δεν είναι μόνο αυτό το θέμα του Megapolis, αλλά μια επικής κλίμακας ιστορία πολιτικής φιλοδοξίας, διάνοιας και επικίνδυνης αγάπης. Μία ακόμα ατραξιόν του πρότζεκτ είναι το εκπληκτικό cast με τον Adam Driver σε πρωταγωνιστικό ρόλο και μαζί του, τους Giancarlo Esposito, Nathalie Emmanuel, Aubrey Plaza, Shia LaBeouf, Jon Voight, Laurence Fishburne και Dustin Hoffman.
Πολλοί αναφέρουν ότι ο χαρακτήρας που έχει γυριστεί το Megapolis είναι λίγο διαφορετικός από αυτόν που έχουμε συνηθίσει για αυτό και δυσκολεύει τον θεατή να το απολαύσει. Όλα αυτά, την ώρα που το Joker: Folie à Deux παρά το γεγονός ότι έχει διχάσει τους κριτικούς, έχει κερδίσει τον χαρακτηρισμό της «πειραματικής» ταινίας και αναρωτιόμαστε αν όντως είναι κακή ταινία, ή απλώς εμείς δεν είμαστε έτοιμοι να αποδεχτούμε.
Τα «θηρία» που δεν αναγνωρίστηκαν στην εποχή τους
Αυτή τη στιγμή μπορεί να μην μπορούμε να το κατανοήσουμε, ωστόσο, αν ρίξουμε μια ματιά στην ιστορία του κινηματογράφου, έχει αποδειχθεί ότι πολλά από τα σημερινά αριστουργήματα της Έβδομης Τέχνης θεωρήθηκαν «βδελύγματα» αλλά σήμερα όλοι τα προσκυνούμε. Μια τέτοια περίπτωση για παράδειγμα είναι η κατά πολύ κόσμο, κορυφαία ταινία όλων των εποχών, δηλαδή ο Citizen Kane.
Μια ταινία που έκανε τον Orson Welles τον μύθο που είναι σήμερα, αλλά το 1941 όταν και κυκλοφόρησε είδε τους κριτικούς να το θάβουν, ενώ πολλοί κινηματογράφοι δεν δέχονταν καν να το παίξουν. Ουσιαστικά, από τότε που άρχισε να προβάλλεται στην τηλεόραση το 1956 άρχισε να αποκτά άλλη υπόσταση και σήμερα θεωρείται, αν όχι η κορυφαία, μέσα στις top όλων των εποχών.
Orson Welles: Η ιστορία της τελευταίας ταινίας του το 2018
Στην ίδια κατηγορία είναι και το The Thing του 1982, το classic Wizard of Oz του 1939, το Vertigo του 1958, αλλά αυτό που κάνει εντύπωση σε όλους είναι το Blade Runner του Riddley Scott το 1982. Το φιλμ-επανάσταση που μας συνέστησε την ρέπλικα του Rutger Hauer και τον Harrisson Ford ως κυνηγό ενός διστοπικού κόσμου, είδε το στούντιο να επεμβαίνει στο τελικό cut βγάζοντας ένα απελπιστικά κακό τελικό cut, το οποίο περισσότερο μπέρδεψε τον κόσμο παρά τον βοήθησε να απολαύσει το φιλμ.
Χρειάστηκε να περάσει μια δεκαετία για να επέμβει ο Scott και να ολοκληρώσει το παζλ των σκηνών, κάνοντας τον Blade Runner «μύθο» στα αφτιά μας.
Για να επιστρέψουμε στην αρχική κουβέντα μας, μήπως είμαστε τελικά υπερβολικοί με τους χαρακτηρισμούς μας για τα Joker: Folie à Deux και Megapolis; Άμεσα δύσκολα θα βγάλουμε άκρη. Ίσως σε δέκα χρόνια από τώρα να μπορούμε να κάνουμε τη συγκεκριμένη συζήτηση, εκτός και αν τελικά το Megapolis αποδειχθεί καλό όταν θα προβληθεί στους κινηματογράφους στις 28 Νοεμβρίου, ή νωρίτερα στις Νύχτες Πρεμιέρας (11/10).