Δυσαρεστημένοι χρήστες του Χ συρρέουν στο Bluesky, μια νεότερη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης που εξελίχθηκε από το πρώην Twitter πριν αυτό αποκτηθεί από τον Έλον Μασκ το 2022. Αν και παραμένει μικρό συγκριτικά με καθιερωμένους online χώρους όπως το Χ, έχει αναδειχθεί ως εναλλακτική σε όσους αναζητούν κάτι διαφορετικό, πιο «ελαφρύ» και φιλικό και λιγότερο επηρεαζόμενο από τον Μασκ.
Τι είναι το Bluesky
Με τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο του Twitter, Τζακ Ντόρσεϊ, να πρωτοστατεί, ήταν ένας χώρος όπου κάποιος έμπαινε μόνο κατόπιν πρόσκλησης μέχρι που άνοιξε στο κοινό τον Φεβρουάριο. Η περίοδος λειτουργίας με πρόσκληση έδωσε στη σελίδα χρόνο για να αναπτύξει τα εργαλεία moderation της και άλλα χαρακτηριστικά. Η πλατφόρμα θυμίζει το Χ του Μασκ, με ένα feed για σκοπούς «εξερεύνησης/ ανακάλυψης» (discover) και ένα χρονολόγιο με υλικό από λογαριασμούς που ακολουθεί ο χρήστης. Οι χρήστες του μπορούν να στέλνουν απευθείας μηνύματα και να «καρφιτσώνουν» αναρτήσεις, καθώς και να βρίσκουν «starter packs» που παρέχουν μια ειδικά ρυθμισμένη λίστα ατόμων και custom feeds για να ακολουθήσει κάποιος.
Γιατί αναπτύσσεται το Bluesky
Στα μέσα του Νοεμβρίου ανακοινώθηκε πως οι συνολικοί του χρήστες αυξήθηκαν στα 15 εκατομμύρια, από περίπου 13 εκατομμύρια στο τέλος του Οκτωβρίου, καθώς κάποιοι χρήστες του Χ αναζητούν εναλλακτική πλατφόρμα για να αναρτούν τις σκέψεις τους και να μιλούν online με άλλους. Η άνοδος μετά τις εκλογές δεν είναι η πρώτη φορά που το Bluesky επωφελείται από τη φυγή χρηστών από το Χ. Η πλατφόρμα απέκτησε 2,6 εκατομμύρια χρήστες την εβδομάδα μετά την απαγόρευση του Χ στη Βραζιλία τον Αύγουστο- το 85% εξ αυτών από τη Βραζιλία, σύμφωνα με την εταιρεία. Περίπου 500.000 νέοι χρήστες έκαναν εγγραφή μέσα σε μία ημέρα τον Οκτώβριο, όταν το Χ υπέδειξε ότι μπλοκαρισμένοι λογαριασμοί θα μπορούσαν να βλέπουν τα δημόσια posts ενός χρήστη.
Ανά την πλατφόρμα νέοι χρήστες- μεταξύ των οποίων δημοσιογράφοι, αριστερών τάσεων πολιτικοί και διάσημοι- κάνουν αναρτήσεις με memes και δηλώνουν ότι θέλουν να χρησιμοποιούν έναν χώρο χωρίς διαφημίσεις και ρητορική μίσους. Κάποιοι είπαν ότι τους θύμιζε τον πρώτο καιρό του Twitter, πάνω από μια δεκαετία πριν.
Ωστόσο παρά την ανάπτυξη του Bluesky, το Χ ανακοίνωσε μετά τις εκλογές ότι είχε «κυριαρχήσει στην παγκόσμια συζήτηση σχετικά με τις αμερικανικές εκλογές» και είχε σημειώσει νέα ρεκόρ.
Πέρα από την κοινωνική δικτύωση
Το Bluesky ωστόσο έχει μεγαλύτερες φιλοδοξίες από το να «εκθρονίσει» το Χ. Πέρα από την πλατφόρμα, δημιουργεί μια τεχνική βάση- αυτό που χαρακτηρίζει ως «πρωτόκολλο για δημόσια συζήτηση»- που θα κάνει τα κοινωνικά δίκτυα να λειτουργούν ανά διαφορετικές πλατφόρμες (διαλειτουργικότητα) όπως το email, τα blogs ή τους αριθμούς τηλεφώνου. Αυτή τη στιγμή δεν μπορεί κάποιος σε μια πλατφόρμα να «πηδήξει» σε μια άλλη πλατφόρμα (με τον αρχικό λογαριασμό του) και να κάνει ένα σχόλιο στον λογαριασμό κάποιου: Οι χρήστες του Χ μένουν στο Χ, αυτοί του TikTok στο TikTok κ.ο.κ αν θέλουν να αλληλεπιδρούν με λογαριασμούς σε αυτές τις υπηρεσίες. Οι εταιρείες της «Big Tech» έχουν φτιάξει «τάφρους» γύρω από τις ψηφιακές τους ιδιοκτησίες, κάτι που εξυπηρετεί τα επιχειρηματικά τους μοντέλα, τα οποία στηρίζονται στις διαφημίσεις. Το Bluesky θέλει να το αλλάξει αυτό, επιδιώκοντας διαλειτουργικότητα.